Viser innlegg med etiketten Stue. Vis alle innlegg
Viser innlegg med etiketten Stue. Vis alle innlegg

lørdag 1. mars 2014

Inspirert av wire med valnøttopp


Ingen sammenlikning for øvrig. Synes kurven som kan bli til et lite bord er så lekker. Men den vil nok ikke fungerer så godt her i huset. Kurven hadde nok bare blitt fylt opp med ting(les leker) og virket rotete.
Så da fikk jeg ideen om å bruke den runde puffen som et lite avlasningsbord.  Puffen er fra Living. Ikke et praktmøbbel akkurat. Jeg brukte deler av dynetrekket fra  Bråkigseien til Ikea  og sydde et trekk som jeg stiftet fast på undersiden.
Sist helg kjøpte jeg meg en hobbyplate og sagde ut en rund plate. Denne ble malt med en interiørbeis jeg hadde stående.


Bråkig1.2B34
Bråkig3B32
Bråkig2B31
Bråking6B36

torsdag 27. februar 2014

Ikea hack?

Usikker på om jeg egentlig kan kalle det det. Men jeg har fått mye ut av et dynetrekk fra Ikeaserien “Bråkig”.
Med tre barn, to voksne og diverse sovetider på dagtid brukes verandadøra som inngang i helgene når 1 eller 2 barn tar en dupp nede. De minuttene det er stille i helgene er så verdifulle.
Det betyr at sko, jakker og luer kan flyte rundt i stua. Etter litt frustrasjon/irritasjon bestemte jeg at to nye Dots skulle inn i vårt hus. (Har bare 12 fra før!) Og denne gangen i stua. I tillegg sydde jeg en ny pose, denne gangen av dynetrekket fra Ikea.

Stoffbag fra Bråkig3B25

Stoffbag fra Bråkig2B24

søndag 23. februar 2014

BOOX by Jesper Holm


I det siste har flere spurt hvor sjenken i stua er i fra. Hvis jeg husker rett flyttet den hjem til oss høsten 2008. Carsten Design i Fjordgata førte dem den gangen. Et fantastisk flott, dansk produkt. Vi kunne velge og vrake i overflatebehandlinger. Min aller beste interiør innvestering!
Rockefåret er barnas julegave fra min kusines familie. Hennes barn har lekt med det når de var små og nå er det våres tur.

BooxB26

fredag 24. januar 2014

DIY, lekehus


For en tid tilbake kom jeg over et bilde på Pintrest som viste et sammenleggbart hus. I min iver etter å lage ting selv ble dette en av gavene til barna denne julen fra meg og mannen. Så med bilde av huset på netthinnen kjøpte jeg en stooooor treplate.

 


 

Lekehus, ryddet bortB Her er huset “brettet”
sammen og står lagret inntil veggen.
 

 
Detalj, lekehusB
Platene holdes sammen av 4 velkrostropper.
Altså, som et slags hengsel som gjør at veggene
kan brettes den ene og andre veien.
 

 
LekehusB
 
Lekehuset fungerer godt som bolig for lillesøsters baby.
Den ene veggen er inspirert av et av barnerommet hjemme hos An-magritt/ferm living. An-magritt malte en hel vegg ved hjelp av selvlaget sjablong. Jeg tar av meg hatten for den jobben der. Vansklig nok den lille kvadratmeteren her. Men artig var det!
 
 
 
lekehus som lesekrokB
 
Bilde jeg fant på pintrest hadde ikke vindu og pipe, men speil på den ene siden om jeg husker rett. Droppa akkurat det. Så for meg at det ville fort gå i stykker.

 
 
 
Framgangsmåte:
 
Poppel, fra byggmakker. Kjøpte den største platen som de delte i tre like store deler for meg. Platen er ca 1 cm tykk.
 
Sagde hustaket og pipesilluetten med håndsag. Ble imponert over hvor lett det gikk.
 
Vinduet er sagd ut ved hjelp av stikksag. Fikk låne den av en god venn.
 
Slissene til velkrobåndene, dvs 6 stykk, er laget ved hjelp av en fres og den samme vennen. Men man kan også bore to hull som man forbinder ved hjelp av stikksagen.
 
Jeg sydde fire velkrobånd, dvs stoff på en utsiden og velkro på innsiden.
 
Deretter malte jeg den. Den kunne også ha vært lekker i bare tre, men det passer ikke så godt inn her. Ønsker at den er litt usynelig når den står inntil veggen. Hjemmet vårt er overfylt av leker i alle størrelser.

tirsdag 14. januar 2014

Ønsket med Kubus kobber, men fikk dette…..

Kubus stod høyt på listen, men mine kjære synes nok at jeg har mer enn nok av lysestaker og gav meg noe helt annet. Og jeg fryder meg.
En Pazzels papirkutter har blitt min. Ai, så artig. Jeg  setter sammen bilder i Photoshop og overfører filen til kutteren via PC… Så nå henger det fugler, ugler og luftbalonger her og der.
Jeg ser for meg at den og jeg kommer til å bli gode venner. I dag kuttet den ut ordet “Raus”. En oppfordring til meg selv: Vær raus med omgivelsene.
 
 
Pazzels luftbalonger2
 
Og ja, jeg har dilla på luftbalonger. Ser at bildene er litt kornete, pytt sann.
 

 
Pazzels luftbalonger
Blogger litt i hytt og pine for tiden, men sånn får det bare bli.

fredag 6. desember 2013

Jul, jul strålande jul

Dagene flyr avgårde. Men det er helt greit det. Jeg koser meg selv om jeg ikke har rukket å brette flere papirkuler . Men det blir…
Akkurat nå lager jeg julegave til storebror, lillesøster og lillebror. Fant et lekehus på Pintrest som jeg ble helt inspirert av. Men jeg og stikksaga er ikke helt gode venner.
Så her er det litt kaos. Flere prosjekter på en gang.
Jul 2013
Egenbrettet papirkuler.  Trekulene på treet har pålimt papirteip!
Jul1 2013
Davidstjerna er kommet opp igjen. Tror ikke mannen hadde like stor gjennsynsglede med den. Ja, den er stor.
Jul2 2013
Dette er et av to bidrag i Nib utfordringa denne gangen.

fredag 29. november 2013

Brette dilla…..


Har planer om å lage en del av disse til juletreet sammen med papirstjerner. Så artig!! Selv mannen måtte sette seg ned og hjelpe til. Ikke så barnevennlig akkurat. Fine å se på, men uaktuelle å ta på:-(
JulekulerB

onsdag 23. oktober 2013

Et barnevennlig tips

Her går ting vegg i mellom til tider. Puter flyr gjennom rommet og sofabordet brukes både til det ene og det andre både med og uten tillatelse.
Snart står advent for tur og som familer flest ønsker vi å lage tradisjoner som feks det å tenne adventslys. Men med tre små under 4,5 år går ikke alt etter planen og vips må jeg eller mannen komme en eller annen til unsetning. Da er det fryktelig lett å glemme brennede lys på bordet.
Her i huset blir det elektriske adventslys i år og kanskje de 2-3 neste årene. Fant disse på IKEA i en to pakk til 29 kr.
Adventsstake med lys
AdventslysB
Jeg har forresten sydd meg et nytt teppe til sofaen for endringens skyld. En pappmasje luftballong har jeg også laget. Har fått litt dilla på flyvende ting og tang.

onsdag 7. august 2013

Me & my hammock

Litt sol ute, mer sol inne. Vel sol og sol. Uansett, trønderværet er lunefull og utesesongen er til tider kort. Hengekøye i stua er dermed ingen dum ide for vår del. Fungerer også godt som “disse” mener lillesøster.
Sommer i stuaB
Noe av pynten fra dåp-sommer-hagefesten har blitt hengt opp i trollhaselen. Papirrekkene er laget ved hjep av en utstanser jeg kjøpte i forbindelse med takkekortene etter lillebrors fødsel.
Stuepike2
me & my hammock

Stuepike1
Stuepike3
Det er en og annen stue her som jeg kunne ha tenkt meg. Dette er mitt bidrag fra vår stue inne hos Nib.

søndag 23. juni 2013

Ikke bare “Pin it”


Fant denne ideen på Pinterest. Som regel blir det med å samle på “gode” ideer. Et billig  firkantet teppe fra Ikea ble til en liten sky.

DørmatteB

fredag 14. juni 2013

Forandring fryder….

… synes jeg. Mannen er ikke helt enig så bildet og speilet får nok kort levetid på denne veggen. Men jeg liker det .

Sommer i stuaB
Sommer i stua2B

mandag 21. januar 2013

TV-kroken

 

Kanskje ikke den typiske TV-kroken, for vi har ingen TV der. Men det er hit vi titter når vi ser på TV i stua.

TVkrok2

 

TVkrok3

 

TVkrok4

Egentlig er vi veldig fornøyd med å ikke ha en stor kloss på veggen her. Men når vi først ser på TV, ja da alle i stua se på TV. Så planen er å lage en TV-stue med en helt vanlig TV i 1. etg. En TV-benk fra Ikea hadde ikke vært feil.

 

Men projektoren og projektorduken skal få bli i stua for det gir en en fantastisk “kinoopplevelse” når vi først ser film.

 

Detalj fra TVkrok

Andre TV-kroker finnes HER

lørdag 8. desember 2012

Jul i vårt hus

Det meste av julepynten ligger fortsatt nede i sine esker. Det meste er juletrepynt og i år kommer nok ikke det opp.

Men en stor Davidstjerne har kommet opp i vinduet. Storebror ble henrykt og sa at det hadde han ønsket seg, mens den eldre herren var noe tvilende. Den er vist fryktelig stor. Og det er nå bare sånn at det er enklere å lage en Davidstjerne enn andre stjerne.

AdventB

Og det selvlagde trejuletreet er jeg like fornøyd med i år som i fjor. Ellers er vi snart ferdig med soverommet. Siden vi har sovet i stua siden begynnelsen av november skulle man tro vi hadde skiftet ut tak og vegger og bygget ut både her og der.

Jeg nøyer meg med dette bildet i Nib sin desemberutfordring: Jul i vårt hus

lørdag 1. september 2012

Mitt favorittmøbel…

..eller en av favorittene er dette gamle skapet jeg og mannen fikk i bryllupsgave for 5 år siden. Skapet har levd et liv på et gammelt skip. De slitte, ujevne fargene passer sammen med oss. En uventet, men perfekt gave.
Camilla med bloggen Små øyeblikk med cams har en utfordring gående. Dette er mitt bidrag.
Favorittmbel2B
Favorittmbel1B
Favorittmbel3B

onsdag 27. juni 2012

♥ Noa Noa

Jeg har lenge hatt lyst på disse putene.
Fra i dag bor de i hengekøya vår.

Noa Noa2
Noa Noa

torsdag 16. februar 2012

Oppbevaring

Legosekk1
Legosekk3
Legofigurer
Nå har jeg endelig blitt ferdig med legoposen.
Den har ligget halvferdig en god stund nå.
En slik pose hadde jeg da jeg var liten. Jeg husker vi satt i ring rundt legoen og koste oss. Og vips var alt ryddet bort. Kjekt!!
Jeg synes posen er ok å ha i stua framfor plastkasser. I tillegg kan jeg henge den opp på en krok eller noe sånt.

Posen er sydd av stoff fra Stoff og Stil. Maljene og snoren er også derfra.


Mitt neste lille prosjekt
er å vise noe av vinduspynten jeg har fikset.
Stikkord er kvister, naturkork og fugler.